کلینیک تغذیه و تناسب‌اندام

کلینیک تغذیه و تناسب‌اندام
آنچه می خوانید

کلینیک تغذیه و تناسب‌اندام در ایران به کلیه مراکزی گفته می‌شود که در حوزه کاهش وزن یا افزایش وزن فعالیت می‌کنند، درحالی‌که کلینیک تغذیه و تناسب‌اندام مرکزی با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد است، کلینیک های دارای تیمی متخصص در حوزه انواع رژیم‌های چاقی و لاغری موجود در جهان باشد، از متخصصین با مدارک معتبر و حرفه‌ای برای ارائه خدمات بهره ببرد، ابزارهای سنجش کیفیت سلامت در سطح استاندارد جهانی داشته باشد وجلسات مختلفی برای مشاوره و پشتیبانی پس از رژیم به شما ارائه دهد.

کلینیک‌های تغذیه و تناسب اندام با هدف بهبود سلامتی فرد، ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه تغذیه، ورزش و تناسب اندام انجام می‌دهند. در این کلینیک‌ها، افراد با مشکلات مختلفی همچون چاقی، لاغری، بیماری‌های مرتبط با تغذیه، نارسایی‌های مختلف و … مراجعه کرده و با مشاوره‌ی مناسب، رژیم‌های غذایی و برنامه‌های ورزشی مناسب خود را دریافت می‌کنند.

در این کلینیک‌ها، علاوه بر مشاوره‌های تغذیه و ورزش، انواع تست‌های فیزیولوژیکی و تشخیصی از جمله تست بدن‌سنجی، تست تناسب اندام، تست تحمل قند خون، تست فشار خون و … نیز انجام می‌شود.

برای انتخاب کلینیک مناسب، بهتر است از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید و در صورت نیاز، با مشاوران مربوطه مشورت کنید. همچنین باید به دقت بررسی کنید که آیا کلینیک مورد نظر دارای مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه مانند وزارت بهداشت و درمان است یا خیر.

 

دلایل رایج مراجعه به متخصص تغذیه:

نگرانی‌های پزشکی در مورد مدیریت مرتبط با تغذیه (به‌عنوان‌مثال دیابت، سلامت قلب، بیماری سلیاک)

سابقه خانوادگی بیماری‌های مرتبط با تغذیه

مشکلات گوارشی و/یا تغییرات در اشتها

آلرژی و عدم تحمل غذایی

شرایط سلامت روانی که بر تغذیه تأثیر می‌گذارد مانند افسردگی، ADHD

تغذیه گیاهی/گیاهخواری

بهبود رابطه خود با غذا

سایر نگرانی‌های مرتبط با تغذیه

 

مراحل رژیم‌درمانی در کلینیک تغذیه و تناسب‌اندام سامیرا

جلسه اولیه

در ابتدا متخصصان ما یک جلسه مشاوره و ارزیابی برای شما تعیین می‌کنند، از این اطلاعات، ما یک ارزیابی انجام می‌دهیم و از آن برای ارائه آموزش‌های مرتبط و تعیین اهداف مشترک برای بهبود سلامت شما استفاده می‌کنیم.

هدف از این جلسه آموزش بیشتر و توسعه یک برنامه عمل دقیق است. به‌عنوان‌مثال، اگر هدف سلامتی شما مدیریت وزنتان است، این قرار به ایجاد برنامه غذایی شخصی و اهداف مکمل اختصاص داده می‌شود. همچنین تعدادی ابزار و منابع برای کمک به موفقیت در اختیار شما قرار خواهد گرفت!

جلسات نظارت

بازدیدهای کوتاه‌تر باهدف اصلی بررسی پیشرفت اهداف و همچنین کمک به رفع چالش‌های روزمره. در زندگی واقعی، موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اغلب خارج از کنترل ما هستند و می‌توانند بر تغذیه ما تأثیر بگذارند. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم از رژیم لذت ببرید!

متخصص تغذیه
متخصص تغذیه

آیا کلینیک تناسب‌اندام برای شما مناسب است؟

بهترین راه برای اطلاع از این موضوع، تعیین وقت مشاوره رایگان است. شما با یک متخصص باتجربه سلامت و تناسب‌اندام (نه یک فروشنده) ملاقات خواهید کرد تا در مورد سابقه پزشکی، سابقه ورزش، عادات غذایی و به‌ویژه آنچه دوست دارید درنتیجه یک برنامه تناسب‌اندام اتفاق بیفتد، صحبت کنید. سپس می‌توانیم خدمات و سطح نظارت مناسب را که برای شما بهترین است، توصیه کنیم.

معکوس کردن روند پیری

در کلینیک تغذیه و تناسب‌اندام سامیرا ما معتقدیم که فرآیند “پیری فیزیولوژیکی” را می‌توان از طریق ورزش، تغذیه سالم، انعطاف‌پذیری، مدیریت استرس و تغذیه کند، متوقف یا حتی معکوس کرد. همه افراد سن تقویمی دارند، سن فیزیولوژیکی که قابل‌اندازه‌گیری است، جایی است که ما تلاش خود را با مشتریان خود متمرکز می‌کنیم.

در ابتدا، سطوح اولیه توده بدن بدون چربی، آمادگی قلبی عروقی، انعطاف‌پذیری و قدرت را برای هر مشتری ارزیابی می‌کنیم. ما تاریخچه سلامت افراد، مسائل جاری و زمان در دسترس را در نظر می‌گیریم تا برنامه‌ای را به‌طور خاص برای آن‌ها براساس نیازها و اهداف آن‌ها ایجاد کنیم.

مهم‌ترین عامل در بهبود فرآیند پیری فیزیولوژیکی داشتن یک برنامه منظم و منظم با پیشرفت قابل نظارت است. این برنامه باید شامل تمریناتی باشد که شامل تمرینات مقاومتی، تعادلی، قلبی عروقی، تمرینات بدنی و کششی، حرکت عملکردی و تغذیه باشد. درروند طبیعی پیری، کاهش در هر یک از این مناطق رخ می‌دهد. در برنامه ما می‌توانیم آن‌ها را کند، متوقف یا معکوس کنیم.

بدن شما یک ماشین است و مانند همه ماشین‌ها، برای کارکرد خوب به سوخت مناسب نیاز دارد – به‌خصوص اگر فعال هستید. اما چه غذاهایی را باید بخورید تا تمرینتان مفید باشد؟

قانون شماره ۱: توجه کنید

ممکن است تعجب کنید که چگونه بسیاری از بزرگ‌سالان فعال اهمیت اصول تغذیه را نادیده می‌گیرند – و سپس از مواد مغذی کلیدی کوتاهی می‌کنند. دریافت نکردن ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی کافی می‌تواند سلامت و عملکرد شمارا به خطر بیندازد.

بااین‌حال، تأمین سوخت برای فعالیت به‌آسانی پیروی از قوانین تثبیت‌شده یک رژیم غذایی سالم است: مقدار زیادی میوه و سبزی‌ها مصرف کنید، پروتئین‌های بدون چربی مصرف کنید، چربی‌های سالم بخورید، کربوهیدرات‌های غلات کامل خود را دریافت کنید، و مایعات به‌خصوص آب بنوشید..

قانون شماره ۲: سوخت‌گیری کنید (حتی اگر هدف شما کاهش وزن باشد)

به بدن خود انرژی لازم را بدهید تا بتواند کاری را که می‌خواهید انجام دهد – حتی اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید. نادیده گرفتن تغذیه می‌تواند توده عضلانی را کاهش دهد، تراکم استخوان را کاهش دهد و باعث خستگی شود. این شمارا در معرض خطر آسیب و بیماری قرار می‌دهد، زمان بهبودی را افزایش می‌دهد، مشکلات هورمونی ایجاد می‌کند، و برای زنان، مشکلات قاعدگی. مطمئن شوید که برنامه غذایی شما به‌اندازه کافی کالری غنی از مواد مغذی دارد تا بتوانید ورزش کنید و بدون آسیب و سالم بمانید.

قانون شماره ۳: کربوهیدرات‌ها را دوست داشته باشید (به آن‌ها نیاز دارید)

کربوهیدرات‌ها با بعضی از افراد رپ بدی دارند. اما تحقیقات در ۵۰ سال گذشته نشان داده است که کربوهیدرات‌ها در طول ورزش طولانی و با شدت بالا به بدن شما کمک می‌کنند. درواقع، هر چه بیشتر فعال باشید، به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارید.

اما در مورد گرایش ورزشکاران به خوردن رژیم‌های پرچرب و کم کربوهیدرات چطور؟ شواهد نشان می‌دهد که این رژیم‌ها عملکرد ورزشی را افزایش نمی‌دهند و درواقع درشدت های بالاتر مانع از آن می‌شوند. در طول تمرین، کربوهیدرات‌ها به مغز و عضلات شما سوخت می‌دهند.

کربوهیدرات‌ها برای تمرین متوسط ​​– اگر بدن شما خوش‌فرم هستید و می‌خواهید یک تمرین روزانه با شدت سبک را تأمین کنید، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، حدود ۳ تا ۵ گرم کربوهیدرات بخورید. برای کسی که ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) وزن دارد، بین ۲۰۰ تا ۳۴۰ گرم در روز است.

کربوهیدرات‌ها برای تمرین‌های طولانی‌تر – اگر بیش از یک ساعت در روز ورزش می‌کنید، ممکن است به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به ۶ تا ۱۰ گرم کربوهیدرات نیاز داشته باشید. برای یک فرد ۱۵۰ پوندی، این ۴۰۸ تا ۶۸۰ گرم در روز است.

کربوهیدرات‌های سالم مانند برنج قهوه‌ای، ، نان و پا ستا سبوس‌دار، سیب‌زمینی شیرین، میوه‌ها و سبزی‌ها را انتخاب کنید.

قانون شماره ۴: پروتئین بدن را تامین کنید

پروتئین مهم است زیرا آمینواسیدهای موردنیاز بدن شمارا برای ساخت و ترمیم عضلات فراهم می‌کند.

اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که افراد بسیار فعال باید ۱.۲ تا ۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خودمصرف کنند. یعنی یک فرد ۱۵۰ پوندی باید هرروز ۸۲ تا ۱۳۶ گرم بخورد. افرادی که فعال نیستند باید پروتئین کمتری مصرف کنند. روزانه ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را هدف قرار دهید.

منابع خوب پروتئین مرغ (۲۵ گرم در ۳ اونس) و ماهی (۲۰ گرم در ۳ اونس) هستند. کسانی که ترجیح می‌دهند از گوشت پرهیز کنند، می‌توانند سویا (۲۰ گرم در هر فنجان) و حبوبات مانند لوبیا، بادام‌زمینی و نخود (حدود ۱۵ گرم در هر فنجان) را امتحان کنند. تخم‌مرغ، ماست یونانی، پنیر نیز منابع خوبی هستند.

 

قانون پنجم: چربی‌ها را نادیده نگیرید

چربی موضوعی گیج‌کننده برای بسیاری از افراد است. اما برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است. چربی انرژی می‌دهد و به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین‌ها را جذب کند. برخی از ویتامین‌ها (مانند A، D، E و K) درواقع به چربی نیاز دارند تا به‌درستی برای بدن شما مفید باشند.

حتماً چربی‌های غیراشباع را انتخاب کنید. منابع خوب آووکادو، روغن‌زیتون و کانولا، بذر کتان و آجیل هستند.

قانون شماره ۶: بدانید قبل از تمرین به چه چیزی نیاز دارید

اگر کمتر از یک ساعت در هر زمان ورزش می‌کنید، خوردن در طول روز باید انرژی کافی به شما بدهد. بااین‌حال، برای جلوگیری از مشکلات GI، ممکن است بخواهید از خوردن درست قبل از ورزش خودداری کنید.

به‌عنوان یک قاعده کلی، یک ذتا سه ساعت قبل از تمرین غذا بخورید، حتی اگر می‌خواهید فعالیت مداوم و با شدت بالا مانند یک‌نیمه ماراتن انجام دهید.

قانون شماره ۷: بعد از تمرین دقیقه۱۵ را به خاطر بسپارید

بدن شما در طول تمرین از منابع انرژی ذخیره‌شده خود استفاده می‌کند. پس از ورزش، باید آن مواد مغذی را در اسرع وقت بازیابی کنیدتحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای حاوی پروتئین بعد از تمرین (در عرض ۱۵ دقیقه)، آمینواسیدهای ضروری را برای ساخت و ترمیم عضلات فراهم می‌کند. این امر همچنین ممکن است انرژی ذخیره‌شده توسط بدن شمارا افزایش دهد تا در آینده از آن استفاده کند.

همکاری با کلینیک تناسب‌اندام سامیرا می‌تواند به شما کمک کند:

کاهش عوامل خطر بیماری مزمن

بهبود سلامت هوازی، قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری

سالم‌تر بخورید

اهداف سلامتی خود را ارزیابی کنید

برای دریافت خدمات مشاوره و رژیم‌درمانی اصولی براساس نیاز بدنی شما با کارشناسان ما تماس بگرید.

ویژگی‌های متخصصین تغذیه

مدرک لیسانس که دوره‌های درسی در علوم غذایی و تغذیه را پوشش می‌دهد

حداقل ۱۲۰۰ ساعت تمرین تحت نظارت

اصطلاح “متخصص تغذیه” تنظیم‌نشده است، بنابراین هرکسی می‌تواند خود را یک متخصص تغذیه بنامد. درحالی‌که می‌توانید متخصصان تغذیه واجد شرایط را با تحصیلات و آموزش مناسب بیابید، افراد زیادی نیز وجود دارند که خود را متخصص تغذیه می‌نامند اما تحصیلات و آموزش کمی دارند یا اصلاً بدون آن هستند. این “متخصصان تغذیه” خود خوانده ممکن است توصیه‌های تغذیه‌ای نادرست، ناکارآمد و اغلب مضر ارائه دهند. اگر به دنبال مشاوره و حمایت تغذیه هستید، به‌خصوص برای بیماری یا بیماری مرتبط با تغذیه، بهترین گزینه برای شما یک متخصص تغذیه است.

 

امتیاز 5 از 5

—————————————————————–

راه های ارتباطی با کلینیک تغذیه سامیرا

موبایل (مشاوره رایگان): ۰۹۳۰۳۵۹۵۴۹۷

اینستاگرام: samira_ghalishourani@

کانال آپارات کلینیک تغذیه سامیرا

کانال یوتوب کلینیک تغذیه سامیرا

—————————————————————–

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)