رژیم دوران شیردهی

شیردهی به نوزاد
آنچه می خوانید

دوران شیردهی

دوران شیردهی یکی از مهمترین دوران‌های زندگی زنان است که نیازمند توجه و مراقبت خاصی است. در این دوره، زنان باید به مصرف مواد غذایی سالم و متنوع توجه کنند تا بتوانند نیازهای بدن خود و نیازهای کودک خود را تامین کنند.

در دوران شیردهی، زنان باید به میزان کافی آب بنوشند تا به مصرف آب کافی برای تولید شیر بپردازند. همچنین، زنان باید به مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی توجه کنند. پروتئین‌ها برای تولید شیر بسیار مهم هستند و کربوهیدرات‌ها به زنان انرژی لازم برای تولید شیر را می‌دهند. همچنین، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامتی مادر و کودک بسیار مهم هستند.

در دوران شیردهی، برخی از مواد غذایی مانند الکل، قهوه و چای باید به میزان کمتری مصرف شوند یا بهتر است کاملاً از مصرف آن‌ها خودداری شود. همچنین، برخی از مواد غذایی مانند ماهی قرمز، ماهی تون، ماهی ماکرل و ماهی شمعدانی باید به میزان کمتری مصرف شوند چرا که حاوی جیوه هستند که ممکن است برای کودک مضر باشد.

در کل، در دوران شیردهی، زنان باید به مصرف مواد غذایی سالم و متنوع توجه کنند تا بتوانند نیازهای بدن خود و نیازهای کودک خود را تامین کنند. بهترین راه برای تغذیه در دوران شیردهی، مصرف مواد غذایی سبک و با کیفیتی است و در صورت نیاز، با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند.

 

یکی از دوره‌های مهم در زندگی کودک دوران پس از تولد و نوزادی است. در این دوران کودکان معمولا از شیر مادر تغذیه میکنند. شیر مادر باید دارای مقادیر کافی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز نوزاد باشد تا رشد نوزاد به خوبی انجام شود و مشکلی نه برای نوزاد و نه برای مادر ایجاد شود. اگر مواد معدنی در بدن مادر کم باشند، پس از مدتی مادر دچار ضعف و بی‌حالی و کمبود مواد مغذی می‌شود. به همین دلیل داشتن یک رژیم تغذیه‌ای سالم و مقوی برای دوران شیردهی اهمیت بالایی دارد.

رژیم دوران شیردهی به شما کمک میکند تا در کنار حفظ مواد مغذی در بدن خود فرزندی سالم و سرحال داشته باشید.

اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، مواد مغذی‌ای را به کودک خود می‌دهید که باعث رشد و سلامتی او می‌شود. با این حال، ممکن است در مورد اینکه چه غذاها و نوشیدنی‌هایی برای شما بهترین هستند – و اینکه رژیم غذایی شما چگونه ممکن است شیر ​​شما و  سلامتی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد، سؤالاتی داشته باشید.

 

اصول تغذیه شیردهی

تغذیه در دوران شیردهی بسیار مهم است و باید به مصرف مواد غذایی سالم و متنوع توجه کرد تا بتوان نیازهای بدن خود و نیازهای کودک خود را تامین کرد. در ادامه، به برخی اصول تغذیه در دوران شیردهی اشاره می‌کنیم:

1. مصرف مواد غذایی سبک و با کیفیت: در دوران شیردهی، زنان باید به مصرف مواد غذایی سبک و با کیفیت توجه کنند. باید از مواد غذایی پرچرب، شیرین و ناسالم خودداری کرد و به جای آن‌ها، از مواد غذایی سبک و با کیفیت مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید و محصولات لبنی استفاده کرد.

2. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین: پروتئین‌ها برای تولید شیر بسیار مهم هستند و زنان باید به مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین توجه کنند. مواد غذایی حاوی پروتئین شامل ماهی، گوشت سفید، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات می‌شوند.

3. مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات: کربوهیدرات‌ها به زنان انرژی لازم برای تولید شیر را می‌دهند و باید به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات توجه کرد. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات شامل غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و محصولات لبنی هستند.

4. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی: ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامتی مادر و کودک بسیار مهم هستند و باید به مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی توجه کرد. مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی، ماهی، گوشت سفید و تخم مرغ هستند.

5. مصرف آب به میزان کافی: در دوران شیردهی، زنان باید به مصرف آب به میزان کافی توجه کنند تا به مصرف آب کافی برای تید شیر بپردازند.

در کل، تغذیه در دوران شیردهی بسیار مهم است و باید به مصرف مواد غذایی سالم و متنوع توجه کرد تا بتوان نیازهای بدن خود و نیازهای کودک خود را تامین کرد. بهترین راه برای تغذیه در دوران شیردهی، مصرف مواد غذایی سبک و با کیفیتی است و در صورت نیاز، با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنند.

 

آیا در دوران شیردهی به کالری اضافی نیاز دارم؟

بله، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر بخورید – حدود ۳۳۰ تا ۴۰۰ کالری اضافی در روز – تا انرژی و تغذیه لازم برای تولید شیر را به شما بدهد.برای دریافت این کالری اضافی، گزینه‌های غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید، مانند یک تکه نان سبوس دار با یک قاشق غذاخوری (حدود ۱۶ گرم) کره بادام زمینی، یک موز یا سیب متوسط ​ در کنار ۸ اونس (حدود ۲۲۷ گرم) ماست.

 

در دوران شیردهی چه غذاهایی بخورم؟

در دوران شیردهی، تغذیه صحیح و متنوع برای حفظ سلامتی شما و رشد سالم کودکانتان بسیار مهم است. برخی از غذاهایی که در دوران شیردهی می‌توانید مصرف کنید عبارتند از:

1. میوه‌ها و سبزیجات: برای افزایش میزان فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامتی، پیشنهاد می‌شود که حداقل ۵ بار در روز میوه و سبزیجات مختلف مصرف شود.

2. غلات: نان، برنج، آرد و سایر غلات به عنوان منابع اصلی کربوهیدرات در تغذیه شما می‌توانند به شما انرژی لازم برای شیردهی و رشد کودکانتان را بدهند.

3. ماهی و گوشت سفید: منابع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که برای سلامتی قلب و عروق و همچنین رشد کودکان بسیار مفید هستند.

4. لبنیات: شیر، پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی نیز حاوی کلسیم و پروتئین برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های کودکان شما می‌باشند.

5. مواد غذایی غنی از آهن: مثل گوشت قرمز، جگر، اسفناج، لوبیا و تخم مرغ به عنوان منابع غنی آهن در تغذیه شما می‌توانند به جلوگیری از کم خونی کمک کنند.

حتی با مصرف غذاهای سالم، ممکن است نیاز به مکمل‌های ویتامینی و معدنی وجود داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا با پزشک خود مشورت کنید.

 

روی انتخاب‌های سالم برای کمک به تولید شیر خود تمرکز کنید. غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، عدس و غذاهای دریایی کم جیوه را انتخاب کنید. انواع غلات کامل و همچنین میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب کنید.

 

خوردن انواع غذاها در دوران شیردهی باعث تغییر طعم شیر مادر می‌شود. این امر باعث می‌شود کودک شما در معرض ذائقه‌های مختلف قرار گیرد، که ممکن است به او کمک کنند تا غذاهای جامد را راحت‌تر بپذیرد.

 

برای اطمینان از اینکه شما و کودکتان تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید، پزشک متخصص تغذیه شما  ادامه مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی روزانه را تا زمان از شیر گرفتن کودک به شما توصیه کند.

 

۲ تا ۳ بار در روز از غذاهای پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا، آجیل و دانه‌ها استفاده کنید.

روزانه سه وعده سبزیجات از جمله سبزیجات سبز تیره و زرد مصرف کنید.

دو وعده میوه در روز بخورید.

غلات کامل مانند نان سبوس دار، پاستا، غلات و بلغور جو را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

برای رفع تشنگی آب بنوشید. بسیاری از زنان در هنگام شیردهی تشنه هستند. توجه داشته باشید که، مجبور کردن خود به نوشیدن مایعات باعث افزایش شیر شما نمی‌شود.محدودیت‌های غذایی از دوران بارداری برای مادران شیرده اعمال نمی‌شود.

رژیم‌های گیاهخواری می‌توانند با شیردهی سازگار باشد. اگر از گوشت پرهیز می‌کنید، مطمئن شوید که منابع آهن و روی دیگر مانند لوبیا خشک، میوه‌های خشک، آجیل، دانه‌ها و لبنیات مصرف می‌کنید. اگر از تمام محصولات حیوانی (رژیم غذایی وگان) اجتناب می‌کنید، باید مکمل B12 مصرف کنید تا مطمئن شوید که کودک شما دچار کمبود B12 نمی‌شود.

 

در دوران شیردهی به چه مقدار مایعات نیاز دارم؟

در دوران شیردهی، مصرف مایعات به میزان کافی بسیار مهم است. زنان باید به مصرف آب به میزان کافی توجه کنند تا به مصرف آب کافی برای تولید شیر بپردازند. میزان مایعات مورد نیاز برای هر زن در دوران شیردهی ممکن است متفاوت باشد و به عواملی مانند وزن، فعالیت فیزیکی، دمای محیط و میزان تولید شیر بستگی دارد.

به طور کلی، مصرف حداقل 8-10 لیوان آب در روز برای زنان در دوران شیردهی توصیه می‌شود. همچنین، می‌توانید به مصرف مایعات دیگری مانند شیر، آبمیوه، نوشابه‌های طبیعی و سوپ‌های سبزیجات نیز توجه کنید.

در صورتی که در دوران شیردهی احساس تشنگی نمی‌کنید، می‌توانید به صورت منظم مایعات را مصرف کنید و به مصرف مایعات کافی برای تولید شیر بپردازید. همچنین، در صورتی که شما یا کودکتان علائمی مانند خشکی دهان، تیرگی ادرار، سردرد، خستگی یا تب دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

زمانی که تشنه هستید آب بنوشید و اگر ادرارتان زرد تیره به نظر می‌رسد بیشتر آب بنوشید. ممکن است هر بار که شیر می‌دهید یک لیوان آب یا نوشیدنی دیگری برای رفع تشنگی نیاز داشته باشید که طبیعی است.

 

با این حال مراقب آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین باشید. قند بیش از حد می‌تواند به افزایش وزن کمک کند – یا تلاش شما برای کاهش وزن بارداری را خراب کند. کافئین بیش از حد نیز می‌تواند دردسرساز باشد. خود را به مصرف بیش از ۲ تا ۳ فنجان (۱۶ تا ۲۴ اونس) نوشیدنی‌های کافئین دار در روز عادت دهید. کافئین موجود در شیر مادر ممکن است کودک شما را تحریک کند یا خواب او را مختل کند. اغلب مادرانی که کافئین بالا مصرف میکنند از بی‌خوابی کودک خود شکایت میکنند.

 

در مورد رژیم گیاهخواری و شیردهی چطور؟

اگر از یک رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنید، انتخاب غذاهایی که مواد مغذی مورد نیازتان را در اختیارتان قرار می‌دهند بسیار مهم است. مثلا:

 

غذاهای غنی از آهن، پروتئین و کلسیم را انتخاب کنید. منابع خوب آهن عبارتند از عدس، غلات غنی شده، سبزیجات سبز برگ، نخود فرنگی و میوه‌های خشک مانند کشمش. برای کمک به جذب آهن در بدن، غذاهای غنی از آهن را همراه با غذاهای سرشار از ویتامین C مانند مرکبات مصرف کنید.

برای پروتئین، منابع گیاهی مانند محصولات سویا و جایگزین‌های گوشت، حبوبات، عدس، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در نظر بگیرید. تخم مرغ و لبنیات گزینه‌های دیگری هستند.

 

منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی و سبزیجات سبز تیره است. گزینه‌های دیگر عبارتند از محصولات غنی شده با کلسیم و غنی شده، مانند آب میوه، غلات، شیر سویا، ماست سویا و توفو.

 

مکمل‌ها را در نظر بگیرید. متخصص تغذیه شما احتمالاً مکمل ویتامین B-12 روزانه را توصیه می‌کند. ویتامین B-12 منحصراً در محصولات حیوانی یافت می‌شود، بنابراین دریافت کافی در رژیم‌های گیاه‌خواری دشوار است. اگر ماهی نمی‌خورید، باید در مورد مصرف مکمل امگا 3 با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به اندازه کافی غذاهای غنی شده با ویتامین D – مانند شیر گاو و برخی غلات – نمی‌خورید و در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید، ممکن است به مکمل‌های ویتامین D نیاز داشته باشید. کودک شما برای جذب کلسیم و فسفر به ویتامین D نیاز دارد. ویتامین D بسیار کم  در بدن نوزاد می‌تواند باعث راشیتیسم، نرم شدن و ضعیف شدن استخوان‌ها شود. اگر به کودکتان مکمل ویتامین D هم می‌دهید، به پزشک  خود و پزشک کودکتان اطلاع دهید.

شیردهی
شیردهی

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی را در دوران شیردهی باید محدود یا از آنها پرهیز کنم؟

در دوران شیردهی، تغذیه سالم و متنوع بسیار مهم است. در حالی که بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها برای شما و نوزاد شما ایمن و سالم هستند، برخی از آنها ممکن است مشکل‌ساز باشند و باید در مصرف آنها محدودیت و یا پرهیز کرد.

در زیر چند مورد از غذاها و نوشیدنی‌هایی که در دوران شیردهی محدود یا از آنها پرهیز باید کرد آورده شده است:

– الکل: در دوران شیردهی باید از مصرف الکل به هر شکلی پرهیز کنید. الکل می‌تواند به نوزاد شما صدمه بزند و سبب ایجاد مشکلات جدی شود.

– قهوه و چای: مصرف بیش از حد قهوه و چای، سبب افزایش فشار خون و اضطراب در نوزاد شما می‌شود. بنابراین، بهتر است مصرف آنها را محدود کنید.

– مواد محرک: مانند سیگار، مواد مخدر، قرص ضدافسردگی و غیره باید در دوران شیردهی کاملاً از آنها پرهیز کنید.

– ماهی با غلظت بالای جیوه: ماهی‌هایی با غلظت بالای جیوه مانند ماهی قرمز، ماهی تون، ماهی شمشیر و ماهی ماکرل را باید در دوران شیردهی محدود یا از آنها پرهیز کنید.

– غذاهای چرب و سنگین: غذاهای چرب و سنگین مانند کباب، فست فود، شیرینی و غیره باید در دوران شیردهی محدود شوند. این غذاها می‌توانند باعث افزایش وزن شما و کاهش کیفیت شیر شما شوند.

– مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی: این مواد ممکن است به نوزاد شما صدمه بزنند و برای شما هم مضر باشند. بنابراین، بهتر است از مصرف آنها پرهیز کنید.

در هر صورت، بهتر است با پزشک خود در مورد تغذیه در دوران شیردهی مشورت کنید و نکات مربوط به تغذیه را با او بررسی کنید.

 

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها در هنگام شیردهی شایسته احتیاط هستند. مثلا:

الکل. هیچ سطحی از الکل در شیر مادر وجود ندارد که برای نوزاد بی‌خطر در نظر گرفته شود. اگر مشروب می‌خورید، تا زمانی که الکل به طور کاملاز بدن شما خارج نشده است، از شیر دادن خودداری کنید. بسته به وزن بدن شما، معمولاً برای ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی لیتر) آبجو ۵ درصد، ۵ اونس (۱۴۸ میلی لیتر) شراب ۱۱ درصد یا ۱.۵ اونس (۴۴ میلی لیتر) مشروب ۴۰ درصد، دو تا سه ساعت طول می‌کشد تا بدن شما پاک شود. قبل از مصرف الکل، زمان  شیر دادن به کودک خود را  در نظر بگیرید.

کافئین از نوشیدن بیش از ۲ تا ۳ فنجان (۱۶ تا ۲۴ اونس) نوشیدنی‌های کافئین دار در روز خودداری کنید. کافئین موجود در شیر مادر ممکن است کودک شما را تحریک کند یا خواب او را مختل کند.

ماهی. غذاهای دریایی می‌توانند منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ باشند. با این حال، بیشتر غذاهای دریایی حاوی جیوه یا سایر آلاینده‌ها هستند. قرار گرفتن در معرض مقادیر بیش از حد جیوه از طریق شیر مادر می‌تواند برای سیستم عصبی در حال رشد کودک خطر ایجاد کند. برای محدود کردن، از غذاهای دریایی که دارای جیوه بالایی هستند، از جمله اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی پرهیز کنید.

در واقع، قرار دادن کودک در معرض ذائقه‌های مختلف باعث میشود که کودک شما بعداً تعامل بهتری با مواد غذایی مختلف داشته باشد. زمانی که نوزادان از طریق شیر مادر در معرض طیف گسترده‌ای از طعم‌ها قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری وجود دارد که غذاهای جامد جدید را بپذیرند و از آنها لذت ببرند.

 

غذاهای ادویه دار

هاوکینز می‌گوید: اگر در طول بارداری‌تان غذاهای تند می‌خوردید، کودک  شما برای دریافت آن طعم‌ها آماده میشود. در برخی از نوزادان، غذاهای تند به هیچ وجه آنها را آزار نمی‌دهد. برای دیگرانی که کمتر به طعم آن عادت دارند، ممکن است آزاد دهنده باشد و شیر مادر را نخورند.

 

سیر

سیر به شیر مادر طعم می‌دهد و برخی می‌گویند طعم آن می‌تواند نوزاد را اذیت کند. اما وقتی صحبت از سیر و شیردهی به میان می‌آید، نحوه واکنش کودک می‌تواند به میزان عادت آنها به طعم آن بستگی داشته باشد. سیمز براون می‌گوید: «اگر شما فردی هستید که مقدار زیادی سیر مصرف می‌کنید و آن را در دوران بارداری مصرف کرده‌اید، به احتمال زیاد کودک از آن لذت خواهد برد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که نوزادانی که در معرض سیر قرار نگرفته‌اند، در واقع برای مدت طولانی‌تری شیر می‌خورند و ظاهراً طعم جدید را بسیار خوشمزه می‌دانند.

 

اگر در دوران بارداری با گاز معده مواجه بودید، ممکن است پزشکتان توصیه کرده باشد که از غذاهای خاصی که باعث ایجاد گاز می‌شوند مانند لوبیا، گل کلم و کلم دوری کنید. حقیقت این است که غذاها فقط در صورتی می‌توانند باعث ایجاد گاز در نوزاد شوند که حساسیت خاصی نسبت به آنها داشته باشند.

 

وقتی کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند حساسیت غذایی یا آلرژی دارد، مولکول‌های هر چیزی که مادر می‌خورد از طریق شیر مادر به سیستم گوارش کودک راه می‌یابد، جایی که پوشش روده کودک را تحریک می‌کند و باعث درد می‌شود. البته، حساسیت‌های غذایی برای هر کودک خاص است، اما برخی از غذاها در افراد بیشتری حساسیت ایجاد میکنند از جمله:

 

لبنیات

سویا

گلوتن

تخم مرغ

بادام زمینی و آجیل درختی

مرکبات

ماهی

 

چگونه می‌توانید بفهمید که آیا کودک شما واقعاً به غذا حساسیت دارد یا خیر؟  سیمز براون می‌گوید: نوزادان معمولاً در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از خوردن غذا دچار علائم مشخص می‌شوند، از جمله:

 

گاز و نفخ

گریه و قولنج

اسهال

مدفوع خونی یا مخاطی

کهیر

اگزما

تف یا استفراغ زیاد

احتقان، آبریزش‌بینی خس خس سینه یا سرفه

مشکل خواب

اگر کودک این علائم را نشان می‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که سابقه خانوادگی آلرژی وجود داشته باشد. شیر گاو شایع‌ترین آلرژن برای نوزادان است و به نظر می‌رسد برای نوزادانی که در چند روز اول زندگی‌شان شیرخشک دریافت کرده اند، مشکلاتی ایجاد می‌کند، زیرا قرار گرفتن زودهنگام در معرض شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو، سیستم گوارشی نابالغ آنها را حساس می‌کند.

 

اگر مشکوک هستید که کودک به چیزی که خورده‌اید واکنش نشان می‌دهد، اقدام بعدی معمولا این است که آن غذا را به مدت دو تا سه هفته به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا تفاوتی ایجاد میشود یا خیر. با این حال، قبل از شروع یک رژیم غذایی حذفی، بهتر است نگرانی‌های خود را با پزشک اطفال خود در میان بگذارید تا تأیید کند که ناراحتی کودک ناشی از مشکل دیگری نیست.

 

محصولات لبنی

برخی از نوزادان ممکن است نسبت به شیر گاو عدم تحمل داشته باشند. هنگامی که مادر شیر گاو می‌نوشد یا لبنیات مصرف میکند ، مواد حساسیت‌زای وارد شده به شیر مادر، کودک را تحریک می‌کند. پس از مصرف لبنیات، اگر کودک شما علائمی مانند قولنج و استفراغ را نشان داد، به این معنی است که باید برای مدتی مصرف این مواد را قطع کنید. علائم دیگر می‌تواند مشکلات پوستی، اگزما و مشکلات خواب باشد. کودکانی که نسبت به لبنیات حساسیت ندارند به سویا حساسیت نشان می‌دهند. بهتر است به سراغ انواع ارگانیک گوشت، لبنیات پرچرب و مرغ بروید زیرا هیچ گونه مواد شیمیایی، هورمون رشد یا آفت کشی ندارند.

 

 ادویه جات ترشی جات

برخی از نوزادان با غذاهای تند تحریک می‌شوندفقط کمی فلفل برای آسیب رساندن به چند نوزاد کافی است. این نوزادان برای مدتی طولانی بی‌قرار خواهند ماند. بنابراین اگر متوجه شدید که کودک از خوردن آن ناراحت است، بهتر است تعداد ادویه‌های موجود در غذا را کاهش دهید

 

ذرت

برای برخی از نوزادان و کودکان نوپا حساسیت به ذرت شایع است. ذرت ممکن است باعث بثورات و ناراحتی در نوزادان شود. در صورت مشاهده واکنش‌های آلرژیک در کودک، ذرت را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

گندم

یکی دیگر از مشکلات رایج غذایی عدم تحمل گلوتن است. این مشکل به حساس شدن شکم، مدفوع خونی می‌شود. مانند سایر غذاها، می‌توان با حذف گندم از رژیم غذایی خود از این آلرژی جلوگیری کرد. بسیاری از مادران تمایل دارند بیشتر غذاهایی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند را حذف کنند.

 

 سوشی

سوشی تا زمانی که ماهی با جیوه بالا نداشته باشد بی‌خطر است. بی خطر است زیرا باکتری لیستریا که در غذاهای نیم پز وجود دارد به راحتی از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود. با این حال، اگر در هنگام شیردهی قصد دارید سوشی با ماهی کم جیوه بخورید، به خاطر داشته باشید که نباید بیش از سه وعده در هفته مصرف کنید. ماهی‌هایی که جیوه کمی دارند عبارتند از: سالمون، تیلاپیا، پولاک، قزل آلا و گربه ماهی.

 

کودک شما ممکن است فقط به تعدادی از این غذاها حساسیت داشته باشد یا گاهی اوقات ممکن است تحت تأثیر هیچ یک از آنها قرار نگیرد. اکنون که می‌دانید در دوران شیردهی باید از چه غذاهایی دوری کنید، نیازی به ترک همه آنها نیست. با این حال، بهتر است قبل از اینکه هر غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، با پزشک خود صحبت کنید. این امر به این دلیل است که، به عنوان نمونه اگر می‌خواهید از تمام محصولات لبنی اجتناب کنید، عدم تعادل تغذیه‌ای در ایجاد می شود و ممکن است مجبور شوید برای جایگزینی بهتر به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

رژیم دوران شیردهی

آیا رژیم غذایی من می‌تواند باعث شود که کودکم بی‌قرار یا واکنش آلرژیک داشته باشد؟

برخی از غذاها یا نوشیدنی‌های موجود در رژیم غذایی شما می‌توانند باعث تحریک‌پذیری کودک یا واکنش آلرژیک شوند. اگر کودک شما پس از شیردهی دچار بثورات، اسهال یا خس خس سینه شد، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک خود مشورت کنید.

 

اگر مشکوک هستید که چیزی در رژیم غذایی شما ممکن است روی کودک شما تأثیر بگذارد، تا یک هفته از خوردن غذا یا نوشیدنی خودداری کنید تا ببینید آیا تفاوتی در رفتار کودک شما ایجاد می‌کند یا خیر. اجتناب از برخی غذاها مانند سیر، پیاز یا کلم ممکن است کمک کننده باشد.

 

به یاد داشته باشید، در دوران شیردهی نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست. به سادگی روی انتخاب‌های سالم تمرکز کنید – این امر کمک میکند تا هم شما و هم کودک شما سلامت باشید.

 

ورزش و شیردهی

باید اجازه دهید بدن شما پس از تولد نوزاد ریکاوری شود اما زمانی که آماده هستید، ورزش منظم و سبک در زمان مناسب سلامتی شما را پس از زایمان تقویت میکند و بهبود می‌بخشد.

 

فواید ورزش در دوران شیردهی

ورزش در دوران شیردهی بسیار مفید است و می‌تواند به سلامتی مادر و کودک کمک کند. در ادامه، به برخی از فواید ورزش در دوران شیردهی اشاره می‌کنیم:

1. افزایش انرژی: ورزش می‌تواند به زنان در دوران شیردهی کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشند و بتوانند بهترین مراقبت را برای کودک خود انجام دهند.

2. کاهش استرس: ورزش می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و به زنان در دوران شیردهی کمک کند تا با شرایط دشواری که ممکن است در این دوره رخ دهد، بهتر مقابله کنند.

3. بهبود خواب: ورزش می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند و به زنان در دوران شیردهی کمک کند تا بهترین استراحت را داشته باشند.

4. بهبود سلامتی قلب: ورزش می‌تواند به بهبود سلامتی قلب کمک کند و به زنان در دوران شیردهی کمک کند تا بهترین سلامتی را داشته باشند.

5. بهبود سلامتی استخوان: ورزش می‌تواند به بهبود سلامتی استخوان کمک کند و به زنان در دوران شیردهی کمک کند تا از افت استخوانی جلوگیری کنند.

6. بهبود روحیه: ورزش می‌تواند به بهبود روحیه کمک کند و به زنان در دوران شیردهی کمک کند تا احساس خوبی داشته باشند و بهترین مراقبت را برای کودک خود انجام دهند.

در کل، ورزش در دوران شیردهی بسیار مفید است و می‌تواند به سلامتی مادر و کودک کمک کند. قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل شما را تقویت می‌کند

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد

وزن شما را کنترل می‌کند

خواب شما را بهبود می‌بخشد

سطح استرس شما را کاهش می‌دهد

سلامت روانی شما را بهبود می‌بخشد می‌توانید با ورزش‌های ملایم مانند پیاده روی کوتاه شروع کنید و سپس فعالیت‌هایی مانند شنا، یوگا یا پیلاتس را امتحان کنید. ورزش متوسط ​​روی شیر مادر، میزان تغذیه، میزان مواد مغذی شیر مادر یا رشد کودک شما تأثیری نخواهد داشت.

 

برخی از زنان نگران این هستند که ورزش باعث افزایش بیش از حد اسید لاکتیک در شیر مادر شود. این امر تنها پس از ورزش با شدت بسیار بالا اتفاق می‌افتد و اسید لاکتیک اضافی در شیر مادر به هیچ وجه به کودک شما آسیب نمی‌رساند. با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد ورزش مناسب صحبت کنید و سپس ورزش را شروع کنید.

امتیاز 5 از 5

—————————————————————–

راه های ارتباطی با کلینیک تغذیه سامیرا

موبایل (مشاوره رایگان): ۰۹۳۰۳۵۹۵۴۹۷

اینستاگرام: samira_ghalishourani@

کانال آپارات کلینیک تغذیه سامیرا

کانال یوتوب کلینیک تغذیه سامیرا

—————————————————————–

اشتراک گذاری مطلب:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)